Nejzajímavější přestupy v hybridní éře formule 1

Zdroj: worldinsport.com

Od roku 2014, kdy formule 1 začala využívat hybridní pohon, se událo mnoho přestupů v rámci jezdců. Některé se ukázaly jako velice povedené, jiné už tak úspěšné nebyly. V době letní přestávky, která je tradičně plná spekulací, se jedná o ideální téma na rozbor. Dnes se tedy podíváme na ty nejzajímavější přestupy, které nám hybridní éra doposud přinesla.

Sebastian Vettel: Red Bull – Ferrari

Čtyřnásobný šampion neprožil s Red Bullem dobrý vstup do nové éry formule 1. V sezóně 2014 skončil až na pátém místě v celkovém hodnocení jezdců a byl poražen týmovým kolegou Danielem Ricciardem. Přestoupil tak do Ferrari s cílem napodobit svého krajana Michaela Schumachera a s touhou vrátit italskou stáj na absolutní vrchol. V týmu nahradil Fernanda Alonsa, který se rozhodl odejít do McLarenu. Kimi Räikkönen tak získal nového týmového kolegu v podobě německého šampiona.

Hned druhý závod v barvách Ferrari dokázal vyhrát. V Malajsii zvládl díky dobře zvolené strategii a skvělé závodní rychlosti porazit oba monoposty Mercedesu, který byl od počátku hybridní éry jasně nejlepším týmem. V sezóně 2015 zvítězil celkem třikrát, třináctkrát stál na stupních vítězů a obecně podával velmi dobré výkony. Stačilo mu to ovšem pouze na třetí místo v šampionátu, jelikož vozy Mercedesu byly prakticky nedostižné. Následující rok nebyl pro Vettela ani Ferrari zdaleka tak úspěšný. Stříbrné šípy opět absolutně dominovaly a stáj z Maranella nedokázala zvítězit v jediném závodě. Němec získal pouze sedm pódiových umístění a obsadil čtvrté místo v šampionátu.

Titulové naděje

Sezóna 2017 začala pro Ferrari skvěle. V prvních šesti závodech dokázal Vettel třikrát zvítězit a připsal si i tři druhá místa. Vypadalo to, že Ferrari konečně dokázalo postavit auto, které by mohlo konkurovat Mercedesu. Vývojové dostihy ale nakonec opět vyhrála německá stáj, jejíž monoposty se především ve druhé polovině sezóny ukázaly jako nejrychlejší. Vettel se tak musel smířit s druhým místem. V celkovém hodnocení ztratil na vítězného Lewise Hamiltona 46 bodů. Získal pět vítězství a na pódiu stál třináctkrát.

V roce 2018 začal Vettel opět výborně. Vyhrál úvodní dva závody a monopost Ferrari vypadal velmi slibně. Titul ovšem opět získal Lewis Hamilton z Mercedesu. Vettel doplácel jak na týmové chyby, tak i své vlastní a v šampionátu obsadil znovu pouze druhé místo. Výkonnostně na tom byla auta Mercedesu a Ferrari velmi podobně, ovšem stejně jako v předcházejícím roce, tak i v tomto stáj z Maranella vývojovou bitvu prohrála, což se ukázalo ve druhé polovině sezóny. Vettel v tomto roce získal celkem pět vítězství a dvanáctkrát stál na stupních vítězů.

Nová krev a konec ve Ferrari

Po sezóně 2018 skončil ve Ferrari Kimi Räikkönen a novým týmovým kolegou Sebastiana Vettela se stal mladý monacký závodník Charles Leclerc, který byl vnímán jako jeden z největších talentů ve formuli 1. Rok 2019 nezačal pro italskou stáj vůbec dobře. Mercedes ovládl deset z dvanácti závodů v první polovině sezóny a Ferrari tak prakticky ztratilo jakoukoliv šanci na zisk titulu. Po letní přestávce se situace přece jenom zlepšila. Ferrari dokázalo vyhrát tři závody po sobě a výkonnostně se monopost přiblížil Mercedesu. Interní situace v týmu byla ale složitá. Leclerc i Vettel chtěli vyhrávat a vedení stáje nedokázalo určit týmovou jedničku, což způsobovalo problémy v závodech. Ve zbytku sezóny Ferrari už zvítězit nedokázalo. Vettel skončil v šampionátu na pátém místě, 24 bodů za svým týmovým kolegou. Vyhrál Velkou cenu Singapuru, což je doposud jeho poslední vítězství v kariéře. Na stupních vítězů stál celkem devětkrát.

V roce 2020 Ferrari oznámilo, že nebude se čtyřnásobným šampionem prodlužovat smlouvu a Vettela tak čekala poslední sezóna v barvách italského týmu. Ta byla silně ovlivněna koronavirovou pandemií a odstartovala tak až v průběhu července. Monoposty Ferrari na tom byly výkonnostně velmi špatně a boj o vítězství v závodech vůbec nepřicházel v úvahu. Italská stáj obsadila v šampionátu až šestou příčku. V hodnocení jezdců skončil Leclerc na osmém místě a Vettel dokonce až na třináctém. Ve Velké ceně Turecka získal své poslední pódium v barvách Ferrari, když závod dokončil na třetím místě.  V průběhu roku oznámil, že od následující sezóny bude jezdit za Aston Martin.

Neúspěšná mise?

Můžeme hodnotit přestup Sebastiana Vettela do Ferrari jako neúspěšný? Ano i ne. Sám Vettel říká, že ve své misi selhal, jelikož nedokázal s italskou stájí získat mistrovský titul. To se ale ukazuje jako nesmírně těžký úkol pro všechny jezdce, kteří v posledních letech v týmu působili. Ferrari čeká na jezdecký titul od roku 2007 a na titul mezi konstruktéry od roku 2008. Přestože Vettel kýžený titul získat nedokázal, tak přinesl fanouškům týmu se vzpínajícím se koněm ve znaku spoustu radostných momentů a sám na své působení bude s odstupem času vzpomínat určitě pozitivně. Za šest let u Ferrari nasbíral celkem 118 startů, 14 vítězství a 55 pódií.

Fernando Alonso: Ferrari – McLaren

Španělský závodník má bohužel smůlu na kariérní rozhodnutí. V roce 2014 odjel svou poslední sezónu za Ferrari a rozhodl se vrátit do McLarenu, kde působil v roce 2007. Britská stáj zrovna rozjížděla ambiciózní projekt s pohonnými jednotkami od Hondy a Alonso doufal, že se tým postupem času vrátí na absolutní špičku. Opak byl bohužel pravdou.

McLaren v sezóně 2015 skončil na předposledním místě v poháru konstruktérů a získal pouhých 27 bodů. Alonso za celou sezónu získal jen dvě bodová umístění a se ziskem jedenácti bodů skončil v šampionátu až sedmnáctý. Rok 2016 už byl pro stáj z Wokingu o něco lepší. Alonso dokázal bodovat devětkrát a celkem získal 54 bodů. V šampionátu obsadil desátou příčku. Dvojnásobný mistr světa měl ale úplně jiné ambice.

Konec projektu a odchod z F1

V sezóně 2017 se McLaren vrátil na chvost startovního pole. Pohonné jednotky Honda neměly dostatečný výkon a na Alonsovi byla znát frustrace. Tým skončil v šampionátu předposlední a Španěl získal pouze 17 bodů. McLaren se rozhodl od následujícího roku přejít na motory Renault. Přestože Honda nebyla s britským týmem úspěšná, tak své snahy nevzdala a ve spolupráci s Red Bullem nakonec dokráčela k titulu. Ten získal v roce 2021 Max Verstappen.

Sezóna 2018 byla Alonsova poslední v barvách McLarenu. Ve vedení týmu docházelo ke změnám, což bylo klíčové pro vzestup v následujících letech. Španělský pilot se ale rozhodl po skončení sezóny z formule 1 odejít. V šampionátu skončil na jedenáctém místě a získal 50 bodů.

Hořký konec a svěží návrat

Když Alonso do McLarenu přestupoval, představoval si své působení určitě jinak. Tým mu nedokázal dodat kvalitní monopost, ve kterém by mohl naplno ukázat své schopnosti. Postupem času přicházela frustrace a kritika týmu. Přestup nelze hodnotit jinak, než jako velmi nepovedený a byla by velká škoda, kdyby Alonsova kariéra skončila právě tímto způsobem. To se naštěstí nestalo, jelikož Španěl se po dvou letech do formule 1 vrátil a v barvách francouzské stáje Alpine opět baví fanoušky po celém světě.

Valtteri Bottas: Williams – Mercedes

Když v roce 2016 nečekaně ukončil kariéru čerstvý mistr světa Nico Rosberg, musel Mercedes sehnat nového týmového kolegu pro Lewise Hamiltona. Volba padla právě na finského závodníka, který měl za sebou povedené sezóny v barvách Williamsu. Bottas tak dostal příležitost jezdit za nejúspěšnější tým hybridní éry a bojovat o titul mistra světa.

Jeho první sezóna v Mercedesu nebyla vůbec špatná. Dokázal třikrát zvítězit a třináctkrát stál na stupních vítězů. Bohužel pro něj byl jeho týmovým kolegou Lewis Hamilton, který dokázal ze svého monopostu dostat více a dojel si pro titul mistra světa. Finský jezdec nakonec v šampionátu obsadil třetí příčku. Na vítězného Hamiltona ztratil 58 bodů a na druhého Sebastiana Vettela 12 bodů.

Týmový hráč

V roce 2018 nedokázal Bottas navázat na dobré výkony z minulé sezóny a stal se v Mercedesu jasnou týmovou dvojkou. Tuto roli ale plnil skvěle a pomohl Hamiltonovi k dalšímu mistrovskému titulu. Z osobního hlediska však nemohl být vůbec spokojený. Nepodařilo se mu zvítězit v jediném závodě a to i z toho důvodu, že Mercedes v průběhu sezóny několikrát použil týmovou režii a Bottas musel svou pozici přepustit týmovému kolegovi. V šampionátu obsadil pátou příčku a získal osm pódiových umístění.

Sezóna 2019 začala pro finského závodníka velmi dobře. Dokázal vyhrát dva z úvodních čtyř závodů a vypadalo to, že by poprvé mohl reálně zaútočit na mistrovský titul. Ve zbytku sezóny už ale dokázal zvítězit pouze dvakrát a opět se musel sklonit před Lewisem Hamiltonem. I přesto se však jednalo o jeho nejúspěšnější sezónu v barvách Mercedesu. V šampionátu skončil druhý, připsal si čtyři vítězství a na pódiu stál celkem patnáctkrát.

V sezónách 2020 a 2021 opět plnil převážně roli týmové dvojky. V roce 2020 skončil druhý za Hamiltonem a následující rok obsadil třetí příčku v šampionátu. To byla i jeho poslední sezóna v Mercedesu, kde ho od letošní sezóny nahradil George Russell. Finský závodník se přesunul do Alfy Romeo, s níž podepsal víceletý kontrakt.

Nesplněný sen

Když Valtteri Bottas do Mercedesu přicházel, bylo jeho snem získat mistrovský titul. Lewis Hamilton byl ale zkrátka rychlejší a tým mu poskytoval větší podporu. Finský závodník však dokázal skvěle plnit roli týmové dvojky a i díky němu získával Mercedes tituly v Poháru konstruktérů. Bottase určitě mrzí, že nedokázal vyhrát mistrovský titul, ale celkově musím jeho přestup hodnotit jako povedený. Za stříbrné šípy nasbíral celkem 101 startů, 10 vítězství a 58 pódií.

Daniel Ricciardo: Red Bull – Renault

Australský závodník prožil frustrující sezónu 2018 v barvách Red Bullu. Celkem nedokončil osm z jedenadvaceti závodů a přibližně v polovině roku oznámil, že od sezóny 2019 bude jezdit za Renault. S francouzskou stájí podepsal velmi lukrativní smlouvu s nadějí, že se tým přiblíží čelu startovního pole.

Sezóna 2019 nebyla pro Australana ani Renault příliš úspěšná. Tým skončil na páté příčce v Poháru konstruktérů a nedokázal získat žádné pódiové umístění. Ricciardovým nejlepším výsledkem bylo čtvrté místo na Monze a v celkovém hodnocení obsadil deváté místo.

Následující rok byl pro Ricciarda už o poznání úspěšnější. Renault sice opět skončil pátý v hodnocení týmů, ale s téměř dvojnásobným bodovým ziskem. Australský pilot získal dvě pódiová umístění a skončil pátý v celkovém hodnocení jezdců. Přestože měl v týmu velmi dobrou pozici, rozhodl se neprodloužit smlouvu a zamířil do McLarenu.

Vrátí se zpět?

Ricciardův přestup je složité hodnotit. Oproti Red Bullu si sice pohoršil v rámci výkonu monopostu, ovšem v Renaultu získal jasnou pozici týmové jedničky. Tak silné postavení by u červených býků neměl. Díky skvělé druhé sezóně si navíc vytvořil velmi dobrou jednací pozici pro svou budoucnost. Přesun do Renaultu bych tak celkově hodnotil relativně pozitivně. To se ovšem nedá říct o jeho přestupu do McLarenu, kde se již druhou sezónu trápí. Podle nejnovějších spekulací by se tak v příštím roce mohl do francouzské stáje vrátit.

Total
0
Shares
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související články