Proč se Ferrari nedaří získat titul?

Zdroj: planetf1.com

Nejúspěšnější tým v historii formule 1 čeká na konstruktérský titul od roku 2008 a mistra světa měl naposledy v roce 2007, kdy se z prvenství radoval Kimi Räikkönen. Jak je možné, že stáj s tak ohromnou tradicí a miliony fanoušků po celém světě čeká na další titul tolik let? Tuto otázku se pokusím zodpovědět na následujících řádcích.

Od roku 2008 závodili v barvách Ferrari například tito jezdci: Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Charles Leclerc či Carlos Sainz. Je tedy příčinou dlouhého čekání na triumf špatný výběr jezdců? Určitě ne. Všichni jmenovaní piloti jsou velmi dobří a při správném fungování týmu by měli šanci na titul dosáhnout.

Když se podíváme na jednotlivé roky od sezóny 2008, tak pouze v letech 2010, 2012, 2017 a 2018 mohli jezdci Ferrari skutečně bojovat o vítězství v šampionátu. V ostatních sezónách nebyl monopost stáje z Maranella zkrátka dostatečně dobrý. Když vezmeme v potaz, že Ferrari patří mezi týmy s absolutně nejvyšším rozpočtem, tak čtyři roky titulových nadějí je opravdu malé číslo. Proč ale ani v těchto čtyřech sezónách neslavili piloti v červeném mistrovské tituly? Důvodů je několik.

Stačilo pár bodů navíc

Sezóny 2010 a 2012 patřily k těm absolutně nejlepším, které nám formule 1 od začátku nového tisíciletí nabídla. V té době ve Ferrari působili Fernando Alonso a Felipe Massa. Španěl byl týmovou jedničkou a v obou sezónách byl nesmírně blízko zisku titulu. Před posledním závodem roku 2010 byli na startovním roštu hned čtyři potenciální šampioni. Hlavními adepty byli Mark Webber z Red Bullu a právě Fernando Alonso. Ten se však po zastávce v boxech, kterou se Ferrari snažilo pokrýt Webbera, zasekl za pilotem Renaultu Vitalijem Petrovem. Po zbytek závodu ho nedokázal předjet a závod dojel až na sedmém místě. Velkou cenu Abú Dhabí vyhrál druhý jezdec Red Bullu Sebastian Vettel, který díky tomu přeskočil Alonsa v konečném pořadí šampionátu a stal se nejmladším mistrem světa v historii. Španělovi titul unikl o pouhé čtyři body.

V roce 2012 měl Vettel náskok 13 bodů na druhého Alonsa před posledním závodem sezóny. Němec v Brazílii startoval ze čtvrté pozice, španělský závodník ze sedmého místa. Pro pilota Red Bullu začal závod katastrofálně, když se v prvním kole zapletl do kolize a jeho monopost se na trati roztočil. Najednou byl úplně poslední a navíc měl poškozené auto. Přesto dokázal dojet na šestém místě. Alonso sice dojel druhý, ale to mu k zisku titulu nestačilo, jelikož v celkovém hodnocení skončil tři body za Vettelem. Ze skvělé bitvy tak nakonec opět odcházel šťastnější německý závodník.

Ferrari versus Mercedes

Od roku 2015 nahradil Fernanda Alonsa ve Ferrari právě Sebastian Vettel. Spolu s Kimim Räikkönenem před sebou měli nesmírně náročný úkol a to porazit Mercedes, který byl od roku 2014 nejsilnějším týmem na startovním roštu. V letech 2015 a 2016 nemělo Ferrari absolutně žádnou šanci stříbrné šípy porazit. To se změnilo následující sezónu, kdy Vettel skutečně s vozy Mercedesu především v první polovině sezóny bojoval a vypadalo to, že by mohl pomýšlet i na zisk mistrovského titulu. Vývojové dostihy ale nakonec vyhrála německá stáj a ve druhé polovině roku byly její monoposty zkrátka rychlejší. Vettel se tak musel smířit s druhým místem v šampionátu.

V roce 2018 na tom byly vozy Ferrari a Mercedesu výkonnostně velmi podobně. První polovina sezóny byla nesmírně vyrovnaná, ale po letní přestávce se vše začalo hroutit. Auto sice bylo rychlé, ale týmové a jezdecké chyby nakonec způsobily, že titul opět získal Lewis Hamilton z Mercedesu. Vettel tak znovu obsadil pouze druhé místo v šampionátu.

Rok 2022 a opakující se chyby

A konečně letošní sezóna. Ferrari postavilo velmi rychlý monopost a opět se zdálo, že by to mohl být rok, kdy se pilot stáje z Maranella stane mistrem světa. Nebylo by asi správné Ferrari úplně odepsat, ale šance na zisk titulu je po první polovině sezóny nízká. Max Verstappen z Red Bullu má náskok 80 bodů na druhého Charlese Leclerca z Ferrari. To se bude už jenom těžko dohánět. Proč je ale ztráta monackého závodníka tak velká?

Vůz italské stáje je sice rychlý, ale i docela nespolehlivý, což stálo Leclerca i jeho týmového kolegu Carlose Sainze cenné body. Technické problémy měl ale i Red Bull, takže tam taková ztráta vzniknout nemohla. Dalším důvodem jsou špatná strategická rozhodnutí týmu v závodech, což je problém, který se opakuje už několik let.  A nakonec musíme připočítat ještě jezdecké chyby, kterých se dopustili oba piloti. Když vezmeme v potaz, že Max Verstappen prakticky nechybuje a Red Bull dělá v drtivé většině případů správná rozhodnutí ohledně závodních strategií, tak není ohromný náskok úřadujícího mistra světa takovým překvapením.

Co se musí změnit?

Ferrari od roku 2008 nedokázalo sestavit takový tým, který by mohl ve formuli 1 dominovat, jako se to dařilo v éře Michaela Schumachera. Lidé jako Jean Todt, Ross Brawn či Rory Byrne byli pro tehdejší úspěchy naprosto klíčoví. Tak sehranou a skvěle fungující osu týmu Ferrari od té doby nemělo.

Pokud tým dělá strategické chyby, dostává své piloty pod zbytečný tlak, který následně může být příčinou jezdeckých chyb. Neexistuje stáj, kde by byl jezdec pod větším tlakem. Ferrari je ohromná značka s miliony fanoušků po celém světě a každou vaši chybu budou média podrobně analyzovat. Tým tak musí fungovat perfektně a dělat všechno pro to, aby nevystavoval své piloty zbytečnému tlaku.

Mattia Binotto je v čele italské stáje od roku 2019 a doposud nedokázal vyladit týmové procesy a dosadit správné lidi na správná místa. Dokud Ferrari neudělá změny a nedokáže najít osu týmu, která by držela pohromadě, tak se situace nezlepší. Můžete mít výborné piloty, rychlé auto, ale pokud nemáte skvěle fungující tým, nemůžete být mistry světa.

Total
0
Shares
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související články