Yuki Tsunoda | každý další jezdec je nepřítel

yuki-tsunoda-ilustr
Yuki Tsunoda se z motokár do Formule 1 dostal neskutečně rychle. Trvalo mu to 3 roky. / Zdroj: Formula1

Yuki Tsunoda (*11. května 2000) je prvním jezdcem Formule 1 narozeným v roce 2000 a ačkoliv se ani zdaleka nejedná o jejího nejmladšího pilota (například Max Verstappen prožil svou premiéru v F1 v 17 letech), jeho cesta na vrcholovou úroveň je jistě úctyhodná. Ještě v roce 2016 totiž tenhle japonský mladík kroužil po místních motokárových tratích, tři roky na to už pravidelně obléká kombinézu Formule 1.

Yuki Tsunoda svou závodní kariéru odstartoval na motokárách, čímž se neliší od svého aktuálního stájového kolegy Pierre Gaslyho jakož i od některých dalších pilotů F1. V závodění ho podporoval otec, který se živil jako mechanik, a který sám na motokárách závodil: „Můj otec byl mým mechanikem až do mých 14 nebo 15 let. Jsem mu vděčný za všechny úspěchy – pomohl mi se zlepšit. Nejobtížnější pro mě bylo brždění. Měl jsem problém odhadnout, kdy a jak intenzivně mám začít brzdit. Vysvětlil mi, že při nájezdu do zatáčky je brždění velmi důležité, a pokud auto do zatáčky stočíte lépe než ostatní, při výjezdu můžete dřív než ostatní šlápnout na plyn. Na motokárách jsem nájezdy do zatáček a celou tuhle techniku hodně cvičil. Dodalo mi to sebevědomí a to, co jsem se tenkrát naučil, používám dodnes.“

Co se týče zmiňovanému sebevědomí, to Yuki Tsunodovi skutečně nechybí. Když byl po prvním závodě ve Formuli 1 dotázán, jak se cítil na startovním roštu vedle mistrů světa, rychle odvětil: „Každý další jezdec je pro mě nepřítel, nedělám mezi nimi rozdíly. Nemyslím na to, že jsou mistry světa, nebo že je pro mě čest s nimi závodit. Přemýšlím nad tím, jak bych je mohl předjet.“

Yuki Tsunoda “Do svých 16 let jsem se ani moc nesnažil”

Yuki Tsunoda je nebývalý talent. Do svých 16 let prý závodění ani moc neřešil: „Kdybych mohl poradit svému mladšímu já, určitě bych mu řekl, aby se závodění víc věnovalo. Neříkám, že se mi dříve závodění nelíbilo, ale nedával jsem do něj tolik, kolik bych měl.“

Yuki Tsunoda měl ovšem na cestě na vrchol také štěstí: „V roce 2016 jsem v mládežnických testech Hondy skončil na třetím místě, jenže Honda do Formule 4 bere pouze první dva závodníky. S tátou jsme se dohodli, že když jsem neprošel, tak se závoděním skončím. Závody však sledoval bývalý pilot Formule 1 Satoru Nakajima. Všiml si, jak projíždím šikanou a doporučil Hondě, aby mě vzali. A tak jsem se do Formule 4 nakonec dostal.“

Yuki Tsunoda má nejradši okruhy Suzuka a Hungaroring: „Mají několik rychlých zatáček a já mám rád rychlé zatáčky. Na okruhu Suzuka mám rád Sektor 1, zatáčku 8 a zatáčku 14/15. Na Hungaroringu jsem si oblíbil zatáčku číslo 3, 5, 6, 9, 12 a 13.“

yuki-motokary
Prvním závodním mentorem Yuki Tsunodi byl otec.

Největší problém? Nemůžu si dát sushi!

Když začal závodit ve Formuli 3, přestěhoval se do Evropy, konkrétně do Švýcarska: „Měl jsem potíže s místní kuchyní a jazykem. Všichni mluvili francouzsky, což pro mě nebylo snadné. Nejvíc mě ale stresovala strava. Mám rád sushi a japonské jídlo obecně, ale to v Evropě neseženete vždy a všude, takže jsem si musel zvyknout. Hodně mi přitom pomohl tým a můj trenér. Teď už je to v pořádku.“

Po přechodu do týmu AlphaTauri se jeho problémy se stravováním vyřešily: „Jsem nadšený s týmovou stravou. Nabízejí dva druhy kuchyně a jednou z nich je vždycky italská strava, kterou mám moc rád. Miluji těstoviny i pizzu, takže si ohledně jídla nemůžu stěžovat.“

Yuki Tsunoda patří mezi piloty, kteří závoděním žijí. O jednotlivých okamžicích na trati přemýšlí ještě dlouho po konci závodu. Kromě toho pracuje také na rozvíjení svých fyzických a psychických schopností.

Protože závody Formule 1 se jedou pokaždé na jiném místě, spoustu času stráví na cestách. Pokud však vyšetří nějakou chvilku, baví se jako miliony dalších mladíků: „Mám rád videohry. S kamarády si vždycky rád zahraju Apex Legend nebo Call of Duty. Závodní simulátory mě moc nebaví, přijde mi to umělé. Když je víc času, věnuji se také sportu. Rád jezdím na snowboardu.“

Podobně univerzální je v hudbě: „Nejradši si poslechnu japonskou pop-music, ale nevadí mi skoro žádná muzika, kromě tvrdšího rocku. Při hudbě se mi dobře relaxuje, dokážu vypnout a na nic nemyslet.“

yuki-monopost2
Yuki Tsunoda zatím nedosahuje takových výsledků, jaké by si představoval. Jeho potenciál stát se špičkovým závodníkem je nicméně obrovský. / Zdroj: AlphaTauri

Dokáže Yuki Tsunoda zkrotit své vášně?

Yuki Tsunoda je okolím vnímán jako rozpustilý a stále veselý kluk. Franz Tost, šéf týmu Alpha Tauri před sezónou řekl, že mu imponuje jeho chytrý styl humoru. Navenek se ovšem tyto jeho vlastnosti zatím neprojevují. Yukimu se navzdory všem předpovědím moc nedaří a tak je často frustrovaný. Místo skvělých umístění si ho tak na začátku jeho první sezóny pamatujeme spíše díky jeho nadávkám do týmové vysílačky či peprným prohlášením na tiskových konferencích.

Zatím poslední rozruch způsobil při interview po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska, během něhož naznačil, že jeho monopostu mechanici AlphaTauri nevěnují takovou pozornost, jako monopostu jeho týmového parťáka Pierra Gaslyho. Za toto prohlášení se pochopitelně záhy omluvil, nicméně rozptýlit sílící pochybnosti o jeho dostatečné vyzrálosti pro závody Formule 1 se mu nepodařilo.

Nyní bude velmi záležet na několika nadcházejících závodech. Pokud se Yuki Tsunoda dokáže odpoutat od svých negativních emocí a zajede alespoň nějaký slušný výsledek, jeho zářivá hvězda může dál poklidně stoupat. Ovšem pokud bude pokračovat v mizerných výsledcích i v mizerném vystupování, je zcela jasné, že AlphaTauri si ho nenechá. Ostatně příběh Pierra Gaslyho ukázal, že AlphaTauri, respektive její mateřská stáj Red Bull nemá s výměnou pilota žádný problém.

Zdroj:

Red Bull: Yuki Tsunoda profil

AlphaTauri: Yuki Tsunoda: “I want to be the first Japanese driver to win a race in F1″

PlanetF1: Tsunoda sorry for criticising AT after qualy

Total
0
Shares
Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související články